Svangerskapsrelaterte ryggplager

Korsryggplager og bekkenplager er vanlige muskel- og skjelettplager som 60 % av gravide kvinner rapporterer til sin kiropraktor og fastlege.

Årsaken til smertene er multifaktoriell. Hormonelle forandringer, økt vekt, forandring i støttestrukturer, forandringer i holdning, dysfunksjonell muskulatur og dårlig koordinasjon av magemuskelaktivering. Smerte under graviditet kan ha en svært negativ påvirkning på livskvalitet. Det kan påvirke jobb, søvn og muligheten til å utføre normale, dagligdagse aktiviteter. Under graviditet kan også risikoen for angst, stress og dårlig humør øke. Hovedsakelig vil ikke fastlege skrive ut medisiner og derfor henvise deg til kiropraktor for smertelindring gjennom råd, trening og behandling.

Graviditet fører til hormonelle og fysiologiske prosesser i kroppen som øker risikoen for muskuloskeletale problemer. Flere studier viser at smerter og plager med med muskel og skjelett oppstår mest i tredje trimester. De hyppigst rapporterte plagene i sammenheng med graviditet er korsryggplager, bekkensmerter, ryggsmerter, halebeinssmerter og smerter- og nummenhetsfølelse i håndledd.

Behandling

For den gravide finnes det mange gode grunner til å velge et medisinfritt behandlingsalternativ. Kiropraktoren er med sin lange utdannelse meget godt skolert til å vurdere hvor smertene kommer fra og hva som er den beste behandlingsmetoden. Kiropraktorer er opplært i flere behandlingsteknikker og har derfor en rekke behandlinger å tilby etter den enkeltes behov.

• Manipulasjon/mobilisering av bekkenledd og ryggsøyle
  • Bløtvevsbehandling til involvert muskulatur
  • Øvelser, råd og veiledning i aktive tiltak