Fot- og ankelplager
Plantar fasciitt

Under foten vår har vi en hinne som strekker seg fra hæl til forfot som kalles plantar fascia. Dette er en sterk sene som gjør en viktig jobb i å redusere støtbelastninger i foten, spesielt ved å opprettholde den langsgående fotbuen, som gjør at foten fjærer når vi går og løper. Plantar fascitt er en smertefull betennelse av plantar fascia-senen, ett fibrøst bånd i sålen av foten som hjelper til med å støtte fotbuen. Plantar fascitt skjer ved kronisk overbelastning eller overstrekk.

Smertene kan ofte føles fra midt under hælen og fremover i foten. Lidelsen er veldig vanlig, og kan ramme folk i alle aldre, men kvinner fra 40 år og oppover er mest utsatt. Andre som kan være spesielt utsatt er militærpersonell og idrettsutøvere.

Behandling av Plantar fasciitt

En kiropraktor vil i første omgang som primærkontakt i det norske helsevesen, diagnostisere plantar fascitt gjennom en grundig undersøkelse. Behandling av plantar fascitt består av manipulasjonsteknikker av fotens- og ankelens ledd samt bløtvevsteknikker rettet mot muskulaturen som krysser disse leddene, for å optimalisere bevegelse og funksjon.

Tung styrketrening har også vist gode resultater på plantar fascitt. Denne tilnærmingen bidrar til at pasienten aktivt deltar i behandlingen, noe som ofte gir et raskere resultat. De fleste responderer godt på manuell behandling som gjerne kan vare opp mot 6 uker før man oppnår ønsket resultat. Med en slik type plage er det viktig at pasienten er innforstått med viktigheten av øvelsene og deres betydning i behandlingsforløpet da dette vil redusere skadeavbrekket betydelig. Behandlingen vil etter en totalvurdering alltid bli individuelt tilpasset hver enkelt. I tilfeller der din kiropraktor ser at annen behandlingsform vil lindre dine plager raskere, vil du henvises til trykkbølgebehandling eller kirurgi.

Akillessenebetennelse (akilles tendinitt)

Akillesbetennelse er en smertefull tilstand i leggen og hælen som ofte oppstår hos idrettsutøvere (spesielt løpere). Mosjonister, eldre og de som røyker eller har diabetes kan være mer utsatt for senebetennelse i akillessenen. Når akillessenen utsettes for mye belastning eller feilbelastning kan den utsettes for mikrorifter som senere kan lede til senebetennelse, slitasjeforandringer, og til og med rupturer (avriving). Smertene karakteriseres ofte som en brennende smerte og stivhet 2 til 6 cm ovenfor hælen. Smertene kan oppleves verre om morgenen og forbedres med bevegelse, for så å bli verre ved aktivitetens slutt. Senen er ofte øm å ta på, og kan også bli fortykket.

Vi på Kiropraktor Akutten i Trondheim og Kiropraktor Akutten på Støren har bred erfaring og gode resultater på behandling av akillestendinitt.

Svarer du ja på et av spørsmålene bør du få akillessenen undersøkt:

• Opplever du smerte 2-6 cm over hælen langs akillessenen?
  • Blir smertene verre etter aktivitet?
  • Har du forsøkt en lengre periode med hvile, uten at det hjelper ved oppstart av aktivitet igjen?
  • Du har tidligere fått påvist Haglunds hæl eller plantar fascitt?