Skuldersmerter og betennelser

Skuldersmerter er et vanlig problem og kan ha mange forskjellige årsaker som vi undersøker, diagnostiserer og behandler. Dersom skulderen er smertefull og ikke har normal bevegelighet kan dette medføre feilbelastning og smerter i nakke, brystrygg og arm. Smerter i skulderen kan oppstå brått eller komme snikende over en lengre periode.

Spesielt utbredt er dette blant kontorister der ensidig arbeidsstilling med armene litt ut og frem fra kroppen gir høy belastning på skuldrene. Det er flere årsaker til at du kan få smerter i skulderen, derfor er det viktig å få en grundig utredning slik at du er sikker på at det er rett diagnose som eventuelt behandles.

Tilstander vi utreder og behandler:
  • Senebetennelse i skulderen (tendinitt)
  • Impingement
  • Slimposebetennelse i skulderen (bursitt)
  • Frossen skulder (Frozen Shoulder)
  • Nerve i klem
  • Skulderbetennelse
  • Muskelsmerter i skulderen
  • Labrumskade
  • Rotatormansjettsyndrom (Rotator Cuff Syndrome)
  • Partielle- og totale senerupturer (som ikke skal opereres)*
  • Nakkeprolaps som gir skuldersmerter*Hvilke rupturer som skal/ikke skal opereres har vi god oversikt over hos Kiropraktor Akutten. Er vi i tvil henviser vi til ortoped.
Senebetennelse og Rotator Cuff Syndrome

Skulderleddet er unikt i den forstand at det er det mest bevegelige leddet i kroppen samtidig som det skal beholde et visst nivå av stabilitet. Her har naturen gjort noen kompromisser som gjør at noen sener i skulderen er ekstra utsatte for overbelastning og dermed betennelse (tendinitt) og i ytterste konsekvens hel- eller delvis avriving (ruptur).

Frozen Shoulder

Skuldersmerter er et vanlig problem og kan ha mange forskjellige årsaker som vi kan undersøke, diagnostisere og behandle. Dersom skulderen er smertefull og ikke har normal bevegelighet, kan dette medføre feilbelastning og smerter i nakke, brystrygg og arm. Frossen skulder kan oppstå akutt eller komme snikende over en lengre periode, ofte kommer det som et resultat av langvarig, ubehandlet skuldersmerte. Første tegn er redusert bevegelighet når man prøver å løfte armen ut til siden. Vanlig forløp videre er at skulderen først blir tiltagende smertefull og stiv, og deretter avtar smerten samtidig som skulderen gradvis stivner helt. Andre skuldersmerter kan også være utløst av en akutt skade eller feilfunksjon over tid.

Spesielt utbredt er dette blant kontorister der ofte ensidig arbeidsstilling med armene litt ut og frem fra kroppen gir høy belastning på skuldrene, men elektrikere, snekkere og rørleggere som jobber langvarig med hendene over skulderhøyde er hyppig plaget.

Behandling av Frozen Shoulder og andre skuldersmerter

Den første og viktigste oppgaven vår er å finne årsaken til dine skuldersmerter. Du vil få en grundig undersøkelse slik at det vil være mulig å diagnostisere og finne området smerten kommer fra. Når riktig diagnose er satt, vil du få målrettet behandling for dette problemet. I noen tilfeller vil det være nødvendig med henvisning til røntgen, MR eller spesialist, dette vil din kiropraktor rekvirere.

Vår behandling av Frozen Shoulder og andre skuldersmerter vil ofte innebære leddkorrigering, triggerpunktbehandling og øvelser. Målet er da å øke bevegeligheten og redusere muskelspenninger, slik at du kan bli smertefri og få tilbake full funksjon i skulderen. I de aller fleste tilfeller vil det være nødvendig at du gjør et treningsprogram for å bli kvitt plagene dine og hindre tilbakefall. Dersom du har frossen skulder er styrketrening ikke anbefalt før bevegeligheten din er tilbake til ca. 75 % av normalen. Vi kan likevel veilede deg gjennom enkle mobiliseringsøvelser som kan fremskynde denne prosessen.