Albuesmerter og betennelser

Tennisalbue (epikondylitt) er en tilstand som forårsakes av overbelastning av muskler i armen. Dette gir smerter på utsiden av albuen. Over 50 prosent av tennisspillere rammes av tennisalbue i løpet av karrieren, derav navnet. Golfalbue er et annet uttrykk som beskriver en lignende plage hvor smertene er lokalisert på innsiden av albuen. På norsk brukes gjerne samlebetegnelsen musearm for begge disse tilstandene.

Årsaker

Musklene i underarmen er festet til benet på utsiden av albuen. Når disse musklene blir utsatt for repeterende bruk, kan små rifter oppstå i senefestet. Muskelen som er med på å stabilisere håndleddet er spesielt utsatt. Over tid fører dette til betennelse og smerte. Enhver aktivitet som involverer repeterende bruk av håndleddet kan føre til denne tilstanden. Derfor er bestemte yrkesgrupper mer utsatt enn andre slik som kontorarbeidere, malere, elektrikere, rørleggere og snekkere, etc. De fleste som utvikler tennisalbue er mellom 30 og 50 år. Feil teknikk og for høy belastning i racketsport kan være en utløsende faktor.

Tennisalbue – Symptomer

Symptomer for tennisalbue utvikler seg gradvis. De fleste tilstander starter med minimale smerter og forverres sakte over uker og måneder. Vanligvis er det ingen bestemt skade som utløser disse smertene. Vanlige symptomer:

• Smerten i albuen øker langsomt i styrke
  • Smerten forverres ved bruk av hånden eller håndleddet
  • Svakt håndgrep

Ved bruk av underarmen forverres symptomene som f.eks. ved å holde en racket, Skjenke i en kopp, drikke av en kopp, ta noen i hånden eller bruke et skrujern.

Behandling av tennisalbue
Kiropraktor Akutten i Trondheim og på Støren fokuserer på lindring av smerter og reparering av skadet muskelvev. Deretter fokuseres det på normalisering av bevegelse i albue og håndledd. De fleste pasienter får gode resultater av behandlingen. Første steg er å hvile. Ved behov vil vi også rekvirere ytterligere tester for å kunne utelukke andre eventuelle årsaker for smertene dine. Disse kan være leddgikt, prolaps i nakken eller nerveskade på grunn av trykk. Da blir det henvist til henholdsvis røntgen, MR eller EMG.