Lumbago

Lumbago, som på latinsk betyr smerter i korsryggen, er kanskje den aller vanligste årsaken til muskel- og skjelettsmerter i Norge. Omtrent 80 % av den norske befolkningen vil en eller annen gang i løpet av livet få lumbago. Vi hos Kiropraktor Akutten har veldig god erfaring med behandling av dette, både hos barn, voksne og gravide.

Hekseskudd og kink

Hekseskudd eller kink er det samme som “akutt lumbago”. Da har ryggen låst seg brått og muskler og ledd har mistet mye av sin funksjon. Noen opplever at de blir skjeve i ryggen og ikke klarer å rette seg opp.

Dette er en ufarlig tilstand, men kan gjøre veldig vondt og man kan få store problemer med å bevege seg. Noen ganger stråler smerten ned i lårene og alt kan virke veldig dramatisk, men det er en forbigående tilstand.

Vanlige symptomer

Smertene kan oppstå akutt eller gradvis. Det er vanligvis verst om morgenen eller når du har sittet lenge i ro og skal komme i gang igjen. Noen ganger kan smerten ved lumbago “hugge til” og føre til at det kjennes ut som at ryggen svikter. I noen tilfeller vil smertene stråle ned i ett eller begge bena.

Opplever du derimot sterke smerter i korsryggen med utstrålende smerter i bena og skrittet, og samtidig har problemer med å kontrollere urinblære eller tarm, anbefaler vi at du tar kontakt med lege for å utelukke sykdom.

Nakkekink

Som i korsryggen kan nakken også låse seg akutt. Man kan våkne med låst nakke og man kan vri seg eller ta i slik at den låser seg. Noen ganger sitter hovedlåsningen i ribbensledd mellom skulderbladene, andre ganger sitter det mest i selve nakken. Resultatet er i begge tilfeller nedsatt bevegelsesfrihet i nakken. Dette kan også føre til hodepine. Nakkekink behandler vi på samme måte som kink i korsryggen med bløtvev- og leddmanipulasjonsteknikker.

Kiropraktisk behandling av lumbago, hekseskudd og kink

Først vil kiropraktoren undersøke deg grundig slik at korrekt diagnose kan stilles. Noen ganger vil det være nødvendig å rekvirere røntgen eller MR. Har du lumbago kan kiropraktoren bruke flere behandlingsteknikker som blant annet spesifikk kiropraktisk leddkorrigering, triggerpunktbehandling, uttøying og dry needling.

Ved hekseskudd/kink/akutt lumbago kan kiropraktikk oppleves som rene mirakelkuren hvor man kan oppleve markant bedring øyeblikkelig etter første behandling. Men det fungerer dessverre ikke alltid like raskt på alle.

I den akutte fasen er det viktig å finne en så smertefri stilling som mulig, slik at du unngår å spenne deg mer. Husk likevel på at jo raskere du kommer tilbake i lett bevegelse, jo raskere blir du helt bra igjen. Derfor anbefaler vi at du veksler mellom lett bevegelse og smertefri stilling så ofte som mulig, og gå flere korte turer fremfor en lang. Et godt øvelsesprogram hjemme og et betennelsesdempende kosthold er ofte vesentlig for at behandlingsresultatet skal bli så godt som mulig. Alle våre kiropraktorer er utdannet i å diagnostisere og behandle lumbago og andre korsryggsmerter.

Hovedmålsettingen ved kiropraktorbehandling er å redusere smerte, fremme generell helse og øke livskvalitet. Dette gjør vi ved å gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparat og nervesystem. I behandlingen av den enkelte pasient legges det vekt på å se pasienten i et helhetsperspektiv etter en totalvurdering. Kiropraktoren anvender hovedsakelig hendene i selve behandlingen og bruker en rekke metoder og teknikker for å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem:

• Spesifikk leddbehandling
  • Tøyninger