Idrettsskader

Idrettsskader kan være akutte eller utvikles over tid. Det å holde seg skadefri er viktig for alle idrettsutøvere, enten du trenger det for å holde deg i form eller om du er en aktiv idrettsutøver.

Uansett aktivitetsnivå blir kroppen utsatt for større belastninger som over tid kan resultere i både akutte og kroniske skader. Disse belastningene kan skape dysfunksjoner i ledd og muskulatur som, i begynnelsen, kan være helt symptomfrie. Dette gjør at sjansen for videre feilbelastning og skader kan øke. Teknikk er viktig, men det er minst like viktig at funksjonen i ledd og muskulatur er optimal for best mulig ytelse.

Kiropraktisk behandling av idrettsskader

Kiropraktoren har som din primærkontakt utdannelsen og kompetansen til å diagnostisere akutte og kroniske idrettsskader. Det første og viktigste i en kiropraktors vurdering vil være å utelukke alvorlig skade eller sykdom.

Ved mistanke om beinbrudd, hodeskade eller annen form for alvorlig skade vil pasienten henvises til aktuell sykehusinstans. Kiropraktoren kan henvise til røntgen, MR, CT eller ultralydundersøkelse ved behov. Når alvorlig skade eller sykdom er utelukket vil kiropraktoren undersøke funksjonen i ledd og muskulatur for å finne årsaken til plagene.

Behandlingsteknikker som brukes ofte ved idrettsskader er kiropraktisk leddkorrigering, kinesiotape og triggerpunktbehandling. Det vil også være nødvendig med en grundig rehabilitering etter skaden.

Akutte skader som blant annet ankelovertråkk, korsbånds-, meniskskade, eller hånd- og skulderskader behandles, om de er alvorlige, etter POLICE prinsippet.

POLICE-prinsippet

P for protect: Beskytt det skadde området i minimum 48 timer for å redusere den indre blødningen.
O-L for optimal loading: Introduser snarlig og øk gradvis belastning for å gjenvinne full bevegelighet så raskt som mulig.
I for ice: Is ned det skadde området i 10-20 minutter. Legg et klede mellom isposen og huden for å unngå frostskade. Fortsett med dette hver annen time så lenge leddet er hovent. Nedkjølingen vil virke smertelindrende og redusere den indre blødningen.
C for compression: Kompresjon med trykkbandasje. Gjør dette så fort som mulig etter at skaden har oppstått og må opprettholdes i 48-72 timer. Kompresjonen skal være så stram som mulig rundt det skadde området uten at det stopper blodsirkulasjonen.
E for elevation: Den skadde kroppsdelen bør heves for å redusere hevelsen.

Belastningsskader

En belastningsskade som har utviklet symptomer over tid og dermed har «satt seg» har større sjanse for å bli kronisk og er ofte vanskeligere å behandle enn en skade som nettopp har oppstått. Derfor anbefales det å ta en vurdering av skaden heller enn å vente på at det skal gå over av seg selv. Det er ofte en årsak til at symptomer oppstår og disse er varselsignaler på at noe ikke er som det skal være, enten det går over av seg selv eller ikke.

I tillegg til behandling, er det essensielt med et godt treningsprogram og et betennelsesdempende kosthold for at skaden skal rehabiliteres så godt som mulig.