Låsninger

Så lenge vi kan bevege oss smertefritt tenker vi sjeldent over de arbeidsoppgavene ryggen vår har. Nerver, muskler og ledd kommuniserer kontinuerlig slik at vi kan løpe, vaske gulv og utføre fysisk arbeid.

Ved belastning større enn det ryggen vår er trent for, kan det oppstå en vevsirritasjon i ryggen. Du kan oppleve stivhet og smerte der og da, som kan vare i dager eller måneder etterpå. Det vonde området, for eksempel i korsryggen, beveger seg ikke som det skal fordi leddet er stivt og musklene som krysser leddet kramper seg. Dette er en låsning.

Smertesignalene fra leddet fører til at musklene ikke klarer å styre bevegelse på en normal måte. Området blir mer sensitivt og ryggen tåler mindre. Stress, anspenthet, overbelastning og lite bevegelse kan også bidra til en låsning. Den økte spenningen i musklene fører til mer smerte og mer smerte fører i sin tur til økt spenning i musklene. Dette gjør at du havner i en ond sirkel.

Kiropraktisk behandling av låsning

En kiropraktisk leddkorreksjon (også kalt: justering) er en effektiv måte å bryte den onde sirkelen på. Det er et håndgrep hvor kiropraktoren utfører en rask og presis tøyning av det irriterte leddet. Dette er en teknikk som krever ferdighet og som det tar tid å lære seg.

Målet er å gi deg bevegelsen tilbake ved å dempe muskelspenningen og dermed redusere smerte.

Musklene behandles med bl.a. triggerpunktbehandling og andre bløtvevsteknikker.

Er du plaget med stiv og vond rygg eller nakke? Lurer du på om kiropraktorbehandling kan hjelpe deg? Kontakt Kiropraktor Akutten i Trondheim eller på Støren.