Isjias og skiveprolaps

Isjiasnerven er kroppens lengste nerve. Den er en stor og tykk nerve som er en samling av mange lange nervetråder. Den starter i nedre del av korsryggen, går gjennom bekken og sete til bakside/ytterside av lår og legg, og ender opp fremme i tærne. På vei nedover forsyner den mange forskjellige strukturer med nerveimpulser, blant annet muskler, sener, leddbånd, ledd, blodårer og hud. Når isjiasnerven blir irritert får du det som heter isjias. Noen ganger er isjias et resultat av prolaps i ryggen eller akutte ryggsmerter. Isjias kan forekomme i alle aldersgrupper men er mest vanlig i 30-50-årsalderen.

Tegn og symptomer på isjias
  • Smerter på baksiden eller på yttersiden av låret og leggen og helt ned i foten
  • Strålende smerter nedenfor kneet
  • Påfølgende prikking eller nummenhet i huden i fot og legg
  • Smerter som kan beskrives som “elektrisk strøm” eller et “tak” inne i benet
  • Trenger ikke å ha smerter i selve korsryggen
  • Muskelsvakhet i ett eller begge ben
  • Manglende senereflekser
Behandling av isjias

Kiropraktorer behandler isjias og kan fortelle deg om du har “ekte” isjias eller isjialgi. Isjias diagnostiseres best ved en klinisk nevrologisk undersøkelse hos kiropraktor. Prolaps kan ikke ses på vanlige røntgenbilder. Kiropraktoren kan henvise til CT- og MR-undersøkelse. CT- og MR-bilder gir en relativt god fremstilling av mellomvirvelskiver og nerver og er i mange tilfeller et godt supplement til den kliniske undersøkelsen. Kiropraktorbehandling av isjias går ut på å forbedre bevegeligheten i leddene rundt isjiasnerven. Dermed forbedres blodsirkulasjonen slik at reparasjonsprosesser i nerve og skive stimuleres og opphopede slaggstoffer som irriterer nerven blir fraktet bort. I tillegg dempes trykket på mellomvirvelskivene når man får redusert spenningsnivået i ryggmuskulaturen og det gjør at trykket på nervene(e) fra mellomvirvelskiven avtar.

Skiveprolaps

Skiveprolaps oppstår oftest etter flere tiårs slitasje på mellomvirvelskiven der resultatet er at kjernematerialet, som er av en seig konsistens, baner seg vei gjennom de stivere, ytre lagene i skiven til det til slutt tyter ut av skiven og kan komme i fysisk kontakt med en nerverot som, i korsryggen, kan være en av de nerverøttene som går sammen og danner isjiasnerven. Dette kan føre til nummenhet, svekkelse av muskler og smerte i benet. Det er dog veldig vanlig at prolapser er symptomfrie også. MR-studier viser at opptil 30 % av befolkningen over 40 år har prolapser i korsryggen uten å kjenne noe av det.

Skiveprolapser skjer oftest i korsryggen og i nakken – ganske sjeldent i brystryggen. Arv, ensidig belastning, høy belastning (idrett, fysiskt tungt yrke), røyking og langvarig sitting er faktorer som predisponerer til skiveprolaps.

Kiropraktikk har vist seg å være en effektiv behandling for skiveprolaps og tilhørende smerter.

Symptomer på en korsryggprolaps inkluderer:

• Prikking, nummenhet eller muskelsvakhet i ett eller begge ben
  • Endringer i tarm- eller blærefunksjon
  • Hyperrefleksivitet i ett eller begge ben
  • Lammelse under midjen

Symptomer på nakkeprolaps inkluderer:

• Dyp smerte over skulderbladet eller i skulderområdet
  • Smerter når du beveger nakken
  • Strålende smerter i fingrene, underarmen og overarmen
  • Svekkelse av hånd-/armmuskler
Hvordan Kiropraktor Akutten kan hjelpe deg

Kiropraktikk er en foretrukket behandlingsmetode for mange pasienter med skiveprolaps fordi den ikke involverer medisiner, injeksjoner eller kirurgi. Først må man stille riktig diagnose ved hjelp av nevrologisk- og ortopedisk undersøkelse på klinikken og ved behov rekvirere MR-undersøkelse.

Et prolaps som gir utstrålende smerte i en arm eller et ben vil ofte (ikke alltid) også gi lokal smerte i nakken eller ryggen. Denne smerten vil kiropraktorbehandling få bukt med forholdsvis raskt. Mens den utstrålende smerten i arm eller ben, som er forårsaket av prolapsets trykk på-, og dermed en inflammatorisk respons i nerven, tar litt lengre tid fordi det er først når behandlingen har klart å dempe trykket fra mellomvirvelskiven på nerven at kroppen kan reparere skaden på den. Dette tar tid.